Stanowisko MF w kwestii zachowania środków na rachunkach beneficjentów na przełomie lat budżetowych
|
Ministerstwo Finansów wydało interpretację na temat zachowania środków na rachunkach beneficjentów realizujących projekty finansowane ze środków europejskich na przełomie lat budżetowych.
Treść interpretacji (sygn. pisma IP3/032/GDH/PHMJ 7531/10):
„Należy podkreślić, że obecnie obowiązująca ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) nie przewiduje konieczności zwrotu środków europejskich przekazanych na przełomie lat budżetowych na rachunek beneficjenta. Wskazują na to przepisy Rozdziału 6 ustawy o finansach publicznych – Wykonywanie budżetu środków europejskich podkreślające odmienny charakter tych środków, z uwagi na specyfikę ich wydatkowania wynikającą z procedur określonych w umowie międzynarodowej lub innych procedur obowiązujących przy ich wykorzystaniu, w szczególności z umów o dofinansowanie projektu, jak też systemu realizacji danego programu operacyjnego. Potwierdza to również brzmienie art. 184 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym zasady rozliczania określone dla dotacji z budżetu państwa nie dotyczą środków europejskich.
Jednakże należy zwrócić uwagę na regulacje zarówno ww. ustawy o finansach publicznych, jak i innych aktów prawnych w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego, które mogą mieć wpływ na sposób postępowania z uzyskanymi środkami europejskimi na przełomie roku budżetowego.
Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r., Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej należy ująć w budżecie jako dochody tych jednostek.
Z kolei, zgodnie z art. 217 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, różnica między dochodami a wydatkami budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowi odpowiednio nadwyżkę budżetu jednostki samorządu terytorialnego albo deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym, środki otrzymane w poprzednim roku budżetowym i stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego będą miały wpływ na wynik budżetu jednostki.
Przepis art. 263 ustawy o finansach publicznych określa w ust. 1 generalną zasadę, iż niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają z upływem roku budżetowego i przewiduje od tej zasady w ust. 3 jedynie dwa odstępstwa. Chodzi tu o możliwość ustalenia wykazu wydatków niewygasających, w których organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ująć wydatki związane z realizacją umów:
Jeżeli zatem jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania z udziałem środków europejskich, to organ stanowiący może ująć w wykazie wydatków niewygasających wydatki związane z realizacją tego zadania, ale tylko w przypadkach określonych w art. 263 ust. 3.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że otrzymane a niewykorzystane środki należy rozliczyć w terminach i na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie warunków i trybu udzielania i rozliczania zaliczek oraz zakresu i terminów składania wniosków o płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. Nr 223, poz. 1786)”.
|
Opublikował: Renata Chmaj |
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
Baza konkurencyjności |
Generator wniosków |
Publikacje i prezentacje |
Zobacz również |
www.wup-rzeszow.pl |
www.efs.gov.pl |