strona główna | mapa serwisu | kontakt | wersja graficzna strony


"Kapitał Ludzki - Narodowa Strategia Spójności"
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie - Instytucja Pośrednicząca
A A A
menu główne | Wyjaśnienia i interpretacje szukaj
Subskrypcja
Jeśli chcecie Państwo otrzymywać informacje z naszego serwisu prosimy poniżej podać adres poczty elektronicznej:
Odwiedziło nas
Łącznie: 35137218 osób
Trwałość projektu PO KL
2011-07-06

Zgodnie z Zasadami finansowania z dnia 1 stycznia 2011 r. Beneficjent jest zobowiązany do zachowania trwałości projektu, o której mowa w art. 57 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999. Zgodnie z ww. rozporządzeniem, zachowanie trwałości projektu oznacza konieczność utrzymania inwestycji, o ile przepisy dotyczące pomocy publicznej tak stanowią. Z kolei utrzymanie inwestycji należy rozumieć jako kontynuowanie działalności produkcyjnej w terminie określonym w przepisach dotyczących pomocy publicznej.

W opinii IZ PO KL trwałość projektu o której mowa w art. 57 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 niekoniecznie odnosi się do wszystkich zakupionych w ramach projektu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Stwierdzenie, czy zasada trwałości projektu będzie miała zastosowanie w danym projekcie finansowym z EFS, będzie uzależnione od indywidualnej oceny danego projektu, tj. form wsparcia, które były realizowane w ramach tego projektu.
Dla projektów finansowanych z EFS, w których potencjalnie może wystąpić problem trwałości projektów muszą być spełnione łącznie następujące warunki:
1. Beneficjentami projektu są firmy lub instytucje publiczne
Ponieważ jako instytucje publiczne należy rozumieć wszystkie instytucje administracyjne na krajowym, regionalnym oraz lokalnym poziomie (np. urzędy gmin), należy przyjąć, że co do zasady, zasada trwałości nie ma zastosowania do projektów realizowanych przez organizacje pozarządowe oraz związki zawodowe, bądź inne instytucje podobnego typu.
2. projekt przechodzi znaczącą modyfikację po jego zakończeniu
O "znaczącej modyfikacji" w projektach finansowanych z EFS można mówić w przypadku gdy:
- następuje zmiana charakteru własności (zmiana przeznaczenia) infrastruktury wynikającej z realizacji projektu (dotyczy aktywów zakupionych w projekcie w ramach cross-financingu, np. w ramach projektów pomocy technicznej);
lub
- u Beneficjenta następuje zaprzestanie działalności produkcyjnej (działalność produkcyjna jest definiowana jako działalność, w wyniku której produkowane są dobra lub usługi; zaprzestanie działalności produkcyjnej niekoniecznie oznacza zaprzestanie całej działalności produkcyjnej danej firmy lub instytucji publicznej (np. firma, która prowadzi dwie działalności produkcyjne: produkcję samochodów (towarów) oraz bankowość (usługi) zaprzestaje produkcji samochodów); należy jednocześnie zaznaczyć, że przeniesienie własności nie oznacza zaprzestania działalności produkcyjnej: jeżeli jednak nowy właściciel decyduje się zaprzestać działalności produkcyjnej firmy lub instytucji publicznej, którą nabył, wystąpi zaprzestanie działalności produkcyjnej; co więcej, przeniesienie działalności produkcyjnej do innego regionu lub państwa członkowskiego również może być traktowane jako zaprzestanie działalności produkcyjnej).
W przypadku stwierdzenia jednego z ww. przypadków, w celu identyfikacji naruszenia zasady trwałości projektów, weryfikujemy, czy znacząca modyfikacja:
1. wpływa na charakter projektu
Jako "charakter projektu" rozumiemy główne działania podejmowane w ramach projektu np. szkolenie czy zatrudnienie subsydiowane.
2. albo wpływa na warunki wdrażania projektu
W tym przypadku należy porównać zmienione warunki wdrażania projektu z początkowym opisem oraz celem projektu, zgodnie z którymi projekt otrzymał dofinansowanie.
 3. albo daje nieuzasadnioną korzyść firmie
Przypadek "nieuzasadnionej korzyści" będzie występować wyłącznie w projektach objętych regułami pomocy publicznej, w przypadku gdy odbiorca pomocy uzyskuje przewagę ekonomiczną, której nie uzyskałby bez pomocy, którą otrzymał w ramach projektu. W związku z tym w przypadku projektów objętych regułami pomocy publicznej (w tym wyłączenie blokowe) problem "nieuzasadnionej korzyści" zawsze powinien być rozważany. Jednocześnie należy zaznaczyć, że nie dotyczy to pomocy de minimis (jako że nie zakłóca lub zagraża konkurencji na rynku europejskim).
Mając na uwadze powyższe, w celu stwierdzenia, czy zasada trwałości projektu została złamana, IP oceniać bedzie indywidualny przypadek biorąc pod uwagę charakter projektu, warunki zaprzestania działalności produkcyjnej oraz warunki, zgodnie z którymi została udzielona pomoc Beneficjentowi.
Ponadto, niezależnie od powyższego, zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Beneficjent ma obowiązek zachowania zasady trwałości rezultatów, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie.
Opublikował: Renata Chmaj  
Baza projektów PO KL
Priorytet VI
Priorytet VII
Priorytet VIII
Priorytet IX
Rekrutacja w projektach
Baza konkurencyjności
Generator wniosków
Publikacje i prezentacje
Zobacz również
www.wup-rzeszow.pl
www.efs.gov.pl
data ostatniej aktualizacji:
2018-06-14
Strona internetowa współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego